اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آذربایجان‌شرقی شرایط فرآوری ۴ میلیون تن محصول کشاورزی را دارد/واردات یک کیلوگرم موز در قبال صادرات 1.5 کیلوگرم سیب

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: شرایط برای فرآوری ۴ میلیون تن محصول کشاورزی در استان فراهم است.

آذربایجان‌شرقی شرایط فرآوری ۴ میلیون تن محصول کشاورزی را دارد/واردات یک کیلوگرم موز در قبال صادرات 1.5 کیلوگرم سیب

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فیروز باقرزاده در جشنواره سیب شهرستان مراغه اظهار داشت: 19 درصد تولید محصولات باغی کشور را سیب تشکیل می‌دهد که این آمار در آذربایجان‌شرقی ۴۰ درصد محصولات است.

وی افزود: استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، اصفهان و فارس از عمده تولیدکنند‌گان سیب در کشور هستند و در آذربایجان‌شرقی شهرستان‌های مراغه، میانه، مرند و اهر از جمله مهم‌رین تولیدکنندگان سیب در استان هستند.

باقرزاده با اشاره به اینکه سالانه ۷۰۰ هزار تن سیب در استان تولید می‌شود، یادآور شد: عراق، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کشورهای خریدار سیب استان هستند.

باقرزاده به وضعیت قیمت سیب امسال اشاره کرد و اذعان داشت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خرید حمایتی به صورت توافقی سیب از تولیدکنندگان است.

وی با تاکید بر اینکه از صادرکنندگان خوش‌نام حمایت می‌کنیم، ادامه داد: حوزه جنوب استان یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی است و باید با تغییرات اساسی و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

باقرزاده به تشویق صادرکنندگان برای ورود به بازار سیب اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: صادرکنندگان می‌توانند در ازای صادرات ۱.۵ کیلوگرم سیب، یک کیلوگرم موز با تعرفه پنج درصد وارد کنند که این تعرفه در حالت عادی ۲۶ درصد است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه نیز در این جشنواره افزود: یکی از مشکلات اساسی حوزه کشاورزی شهرستان فرآوری محصولات کشاورزی است و باید زمینه را فراهم سازیم تا به جای تولید و عرضه یک محصول چندین محصول را فرآوری کنیم.

حمید شکری اضافه کرد: شهرستان مراغه به عنوان باغ شهر در کشور مطرح است و نباید این عنوان را به راحتی از دست بدهیم و باید با برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی و توجه به ظرفیت‌های این بخش آن را تبدیل به ارزش افزوده بیشتر کنیم.

وی افزود: باید به زنجیره تولید محصولات کشاورزی در شهرستان توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در این خصوص دولت و مجموعه مدیریت شهرستان از طرح‌ها و برنامه‌های علمی و عملی حمایت می‌کند.

شکری اضافه کرد: کنترل آسیب‌های طبیعی، توجه به تغییر و تحولات تکنولوژی، استفاده از روش‌های نوین کشاورزی، توجه به شاخص‌های کلان کشاورزی، یکپارچه سازی اراضی، برنامه‌ریزی برای کشت ارگانیک، توجه به صنایع تبدیلی و الگوهای کشت و بازاریابی از جمله مواردی است که باید در حوزه کشاورزی شهرستان لحاظ شود.

وی گفت: جشنواره سیب فرصتی است مناسب برای تجلیل و تقدیر از زحمات کشاورزان شهستان مراغه که عمده محصول کشاورزی شهرستان را تولید می‌کنند.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول